Herplaatsing ‘De Hoorn des Overvloeds’ naar Beukenhorst / Hoofddorp

KUNSTADVIES HAARLEMMERMEER

Het beeld dreef sedert 1972 in de vijver van het Belastinggebouw in Amstelveen. Door renovatie overtollig geworden, werd het na schenking door de erven Koetsier (Marte Röling) als nieuw gerestaureerd door Gijs Kaayk (Vormlust / Rotterdam) en werd als aftrap voor de ontwikkeling van de Hoofdas in Beukenhorst tijdelijk geplaatst in de vijver voor het Sixpackgebouw van KPF. Zodra er plek en ruimte is wordt het beeld verankerd op de centrale wateras om vervolgens mee op te schuiven met de ontwikkelingen en bouwactiviteiten van Beukenhorst tot hij uiteindelijk op zijn definitieve ‘zichtlokatie’ aan de A4 kan worden afgemeerd.

Ruitenwissers Partituur / Pharosgebouw / Station Hoofddorp

KUNSTADVIES GEMEENTE HAARLEMMERMEER

Welkomstkunstwerk : een reusachtige zwaaiende partituur van 85 vliegtuigruitenwissers geïntegreerd in de glazen gevel van de vijf verdiepingen hoge laagbouw van het markante Pharosgebouw waarin de IND (Immigratie en Naturalisatie Dienst) is gehuisvest. Goed zichtbaar vanuit de trein en vanaf het perron van station Hoofddorp, een durende compositie van zwaaiende armen, de Hollandse regen wissend of vrijuit individueel en/of orkestraal zwaaiend. (Niet gerealiseerd – maar voor altijd op mijn netvlies) Zie meer : www.vanessavandam.nl

Foto’s : Vanessa van Dam

Philosophers Walk Hoofddorp

De Stelling van Amsterdam werd in 1996 door de UNESCO opgenomen als Werelderfgoed “vanwege de unieke manier waarop het Nederlandse vernuft voor waterbouwkunde is opgenomen in de verdediging van de hoofdstad van het land en als buitengewoon voorbeeld van een uitgebreid samenhangend verdedigingssysteem uit de moderne tijd, dat intact en goed bewaard is gebleven sinds het eind 19de eeuw.”. Begin negentiger jaren was de oorspronkelijke oeverlijn van het achterkanaal van de Geniedijk (onderdeel van de Stelling van Amsterdam) ter hoogte van Beukenhorst echter al opgegaan in een ecologische zone. De ‘Philosophers Walk’ brengt deze oorspronkelijke begrenzing als het ware terug. Het is een wandelas ‘op het water’ die je niet met de voeten kan betreden maar wel in de geest. De inspiratie komt van de ‘Philosophers Walk’ in Kyoto (Japan): een ééntegelig wandelpad langs een gekanaliserende beek waarop monniken mediterend van tempel naar tempel wandelden. Het oergevoel van de Philosopher’s Walk is hierop gebaseerd: “een moment van stilte en geestelijke rust in een enorm bedrijvig gebied.” Een stalen regel is exact op de oorspronkelijke oeverlijn van het achterkanaal geprojecteerd en deze is in 3 delen van elk 130 meter lengte met twee intervallen van 80 meter. De totale lengte van het werk (incl. vlieger) is 565 meter. Ieder lijn-deel heeft zijn eigen thema: 1. Zeven rieten eendenkorven beëindigen het 1e deel van de regel. De lijn is een landingsstrip voor vogels, in de korven kunnen eenden broeden. 2. Het 2e deel eindigt in twee houten banken die op de lijn zijn gemonteerd. Daarop kan je alleen in de geest plaatsnemen. Slechts als er ijs ligt, kan je er werkelijk op zitten! 3. Het 3e deel eindigt in een ruitvormig plateau, een enigszins gekanteld schuin omhoog staande vlieger van stalen roosters waarop in rvs letters geschreven staat: ‘Hoogte Voor Verre Gedachten’. Daarboven stijgen de vliegtuigen op van Schiphol. De ‘Philosophers Walk’ verbindt de ecologische zone met de architectuur en het ritme van de Geniedijk. De tekst op de vlieger verbindt de plek met een grotere tijd en ruimte.